نکاتی که باید برای داشتن دندان سالم رعایت شود

دسته: بهداشت دهان و دندان
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۱ آبان ۱۳۹۵

شاید فکر میکنید اگر به طور منظم مسواک بزنید و آب‌نبات نخورید، بهداشت دهان و دندان‌تان برقرار خواهد بود. اما بسیاری از عادت‌های روزمره که به ظاهر بی‌ضرر هستند، سلامت دهان و دندان ما را به خطر می‌اندازند و باعث پوسیدگی، فرسایش مینا و یا ترک خوردن دندان‌ها می‌شوند. مینای دندان بسیار سخت است، اما در برابر همه چیز مقاوم نیست.
بنابراین، اگر می‌خواهید دندان‌هایی قوی و سالم داشته باشید، باید از این ۱۵ عادت دوری کنید:
۱٫ جویدن یخ
با جویدن یخ به راحتی می‌توانید دندان خود را لب‌پر کنید یا بدتر: آن را بشکنید. به گفته جاناتان شوارتز، دندانپزشک ساکن منهتن و استاد دندانپزشکی بالینی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک، جویدن یخ اساسا مثل جویدن سنگ است. با اینکه دندان‌های ما از سخت‌ترین ماده‌ها تشکیل شده‌اند، نمی‌توانند تحت هر فشاری دوام بیاورند.
۲٫ نوشیدن آب معدنی
یکی از بهترین راه‌های حفاظت از دندان‌‌ها، نوشیدن آب شیر است که فلوراید دارد. فلوراید به تقویت دندان‌ها کمک کرده و از آنها در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند. این در حالی است که آب معدنی فاقد فلوراید است و بهداشت دهان و دندان شما را تضمین نمی‌کند. از آنجایی که در روز به ۸ لیوان آب نیاز دارید، بهتر است آب شیر را بنوشید. با این حال، اگر طرفدار آب معدنی‌های ورزشی هستید، بهتر است در کنار آن از دهانشویه‌های حاوی فلوراید استفاده کنید. اما بهتر است برای تهیه قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌های طعم‌دار از آب شیر استفاده کنید.
۳٫ نوشیدنی‌های انرژی‌زا
ترکیبات اسیدی، قند و مواد افزودنی شیمیایی موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا به مینای دندان آسیب زده و دندان‌های شما را در برابر باکتری‌ها ضعیف می‌کند. مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های انرژی‌زا ممکن است بهداشت دهان و دندان شما را نیز به خطر بیاندازد. اما اگر مجبورید از نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده کنید، بهتر است آن را تنها دریک وعده تمام کنید و از نوشیدن مکرر در طول روز خودداری کنید. پس از مصرف آن نیز توصیه می‌شود دهان و دندان‌هایتان را با آب شیر بشویید یا از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید تا خاصیت اسیدی این نوشیدنی‌ها خنثی شود. این مسئله در مورد نوشابه هم صدق می‌کند.
۴٫ استفاده از دندان به عنوان یک ابزار
استفاده از دندان برای باز کردن درب بطری، جدا کردن برچسب‌ محصولات و یا پاره کردن کیسه‌های پلاستیکی می‌تواند باعث لب‌پر شدن و حتی شکستن دندان‌ها شود. همچنین می‌تواند باعث ایجاد بریدگی در داخل دهان شده و تعادل فک را بر هم بزند. استفاده از قیچی یا چاقو ۱۰۰ درصد موثرتر از به‌کارگیری دندان‌هاست و از طرفی باعث آسیب دیدن دندان‌ها نیز نمی‌شود.
دندان‌ها برای جویدن مداد، دسته عینک و نی طراحی نشده‌اند. به علاوه، از آنها برای حمل اشیاء هم استفاده نکنید.
۵٫ مصرف زیاد کربوهیدرات
نان، پاستا و کراکر به ظاهر غذاهای بی‌ارزشی نیستند، اما وقتی وارد دهان می‌شوند، به سرعت تبدیل به قند می‌شوند. باکتری‌های موجود در دهان از این قند تغذیه کرده و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. از این رو، توصیه می‌شود از مصرف بیش از حد نشاسته فرآوری‌شده خودداری کنید و پس از خوردن پاستا، مسواک بزنید.
۶٫ بیرون گذاشتن مسواک
نگهداری از مسواک اهمیت زیادی دارد؛ اگر مسواک خود را بدون محفظه و در کنار مسواک دیگران بگذارید، باعث می‌شوید که باکتری‌های موجود در سطح مسواک‌ها با هم درآمیزند. به علاوه، ذرات ریز مدفوع می‌تواند به هنگام استفاده از سیفون به مسواک بچسبد. این درست است که دهان ما پر از باکتری است، اما نباید با دست خودمان به حجم این باکتری‌ها بیافزاییم.
سعی کنید مسواک خود را در قفسه داروها نگه دارید یا آن را در یک محفظه مجزا بگذارید. تنها در این صورت است که مسواک شما از رشد باکتری‌ها در امان خواهد بود.
۷٫ استفاده از دهانشویه بدون آبکشی دهان
استفاده از دهانشویه به از بین بردن باکتری‌های دهان کمک می‌کند؛ اما الکل موجود در آن ممکن است در دهان باقی بماند و با خشک کردن دهان، بستر رشد باکتری‌ها را فراهم کند. خشک بودن دهان باعث می‌شود که شکاف‌های کوچک زبان بیشتر در معرض باکتری‌ها باشند. بنابراین باکتری‌ها به راحتی می‌توانند وارد دهان شوند. توصیه می‌شود از دهانشویه‌های غیر الکلی مانند لیسترین زیرو استفاده کنید یا پس از استفاده از دهانشویه، دهان‌تان را آبکشی کنید.
۸٫ خوردن پاپ کورن
خوردن پاپ کورن یا ذرت بوداده به دندان‌های پر کرده آسیب می‌زند. اگر یکی از دانه‌های پاپ کورن که سفت مانده است بین دندان و ماده پر کردنی قرار بگیرد و در همین حال آن را گاز بزنید، ممکن است دندان‌تان را به دو نیم تقسیم کنید. بیماران زیادی به همین خاطر به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند. خوردن پاپ کورن یکی از اصلی‌ترین دلایل شکستگی دندان در میان بیماران است.

۹- مسواک زدن در زمان نادرست
مسواک زدن بعد از صرف غذا یک کار عاقلانه است، اما اگر از غذا یا نوشیدنی‌های اسیدی مانند قهوه، نوشابه، مرکبات یا آب‌میوه استفاده کرده‌اید، زیاد عجله نکنید. پس از خوردن یک غذای اسیدی مثل اسموتی میوه، که بسیار اسیدی است، مینای دندان به طور موقت ضعیف می‌شود. از این رو، توصیه می‌شود ۴۵ دقیقه صبر کنید و سپس مسواک بزنید. در این زمان، بزاق دهان فرصت کافی برای خنثی کردن اسید را خواهد داشت. در غیر این صورت، سایش مسواک روی مینای دندان باعث آسیب دیدن آن شده و به دندان شما نیز ضرر خواهد زد. شما می‌توانید برای خنثی کردن اسید دهان، دندان‌های خود را آبکشی کنید.
۱۰٫ مسواک زدن با فشار زیاد
مسواک زدن با فشار زیاد نه تنها می‌تواند باعث تحریک لثه و حساسیت بیشتر دندان‌ها شود، بلکه می‌تواند مینای دندان شما را نیز ضعیف کند. یکی از راه‌های اطمینان یافتن از سلامت دندان‌ها، استفاده از مسواک‌های متوسط است که هم پلاک‌ها را از بین می‌برند و هم از آسیب‌های احتمالی دندان جلوگیری می‌نمایند.
۱۱٫ کنار گذاشتن مسواک
همه ما روزهای سخت و طولانی را تجربه کرده‌ایم که در پایان آن فقط می‌توانیم به سمت تخت رفته و بخوابیم. اما اگر از خطرات واقعی ناشی از مسواک نزدن آگاه باشید، بلند می‌شوید و هرطور شده قبل از خواب مسواک می‌زنید. همیشه صبح‌ها وقت برای مسواک زدن هست، اما این کار هنگام شب قبل از خواب اهمیت بیشتری دارد. چون پلاک‌های تشکیل شده در طول روز می‌توانند در طول شب آهکی شده و در عرض ۲۴ ساعت رسوب کنند.
۱۲٫ نخوردن آدامس
آدامس‌های بادکنکی شیرین برای دندان مضر هستند؛ اما جویدن آدامس‌های بدون قند به بهداشت دهان و دندان شما کمک خواهد کرد. بزاق بهترین سپر دفاعی در برابر پوسیدگی دندان است. بنابراین هر کاری به افزایش تولید بزاق، به خصوص بعد از صرف غذا، در دهان کمک کند، سلامت دهان و دندان شما را تضمین خواهد کرد. بزاق یکی از مهم‌ترین ترکیبات طبیعی دهان است که از خشک شدن دهان جلوگیری می‌کند.
۱۳٫ مکیدن تنقلات
احتمالا می‌دانید که دندان‌پزشک‌ها با خوردن آب‌نبات‌های چسبناک و شکلات‌های کارامل که به دهان و دندان می‌چسبند، مخالف‌اند. اما خیلی‌ها عادت دارند آب‌نبات‌های ضدسرفه و لیمو بمکند، که به نوبه خود باعث افزایش احتمال پوسیدگی دندان می‌شود. بسیاری از آب‌نبات‌های ضدسرفه حاوی قندهای تصفیه شده هستند، از این رو بهتر از آب‌نبات‌های دیگر هستند. مگر اینکه با خواندن برچسب مواد تشکیل‌دهنده آب‌نبات، متوجه وجود مقادیر کم یا زیاد قند در آنها شوید.
لیمو بسیار اسیدی است و می‌تواند مینای دندان شما را در معرض پوسیدگی و خرابی قرار دهد. از این رو، توصیه می‌شود آب آن را بگیرید و به طور مجزا بنوشید. اما پس از نوشیدن آن بلافاصله مسواک نزنید.
۱۴٫ فراموش کردن معاینات دوره‌ای دندان
بنا به توصیه دندان‌پزشکان باید هر ۶ ماه یک‌بار برای کنترل دندان‌هایتان به آنها مراجعه کنید. اما بسیاری از افراد از این کار سر باز می‎‌زنند که می‌تواند برایشان مشکلات جدی به دنبال داشته باشد. به طور معمول، مشکلات کوچک در دهان به آرامی توسعه می‌یابند. اما پس از اینکه ۶ ماه به ۱ سال، ۲ و حتی ۳ سال تبدیل می‌شود، آن سوراخ یا پوسیدگی کوچک که پیش از این هیچ مشکلی نداشت، به طور ناگهانی به یک مسئله بسیار بزرگ‌تر بدل می‌شود که نیازمند صرف هزینه بیشتر برای درمان خواهد بود. از این رو، سعی کنید قبل از ۶ ماه یک وقت ملاقات بگیرید تا دچار مشکلات احتمالی نشوید.


نوشته شده توسط:مدیر سایت - 164 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 139
برچسب ها:
دیدگاه ها
صرف نظر از پاسخگویی

کپچا * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.